• يکشنبه ١ بهمن ١٤٠٢-١٥:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٣٤
آخوندی خبر داد:7-210

متمم بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی ۱۴۰۲ تصویب شد+گزارش تصویری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از تصویب متمم بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی ۱۴۰۲ شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دویست‌ودهمین جلسه علنی شورا پیرامون بررسی لایحه متمم بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: شهرداری تهران در ۵ آذر ماه،  لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را به شورا ارائه کرد، بیش از یکماه طول کشید و استدلال های خودمان را ارائه کردیم که مدل اصلاحیه قابل پذیرش نیست و ما از جایگاه شورای شهر صیانت کردیم و اصلاحیه را نپذیرفتیم.
وی ادامه داد: شهرداری تهران حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در برخی از ردیف‌ها را تقاضای افزایش داشت و نیاز بود اصلاح شود. بنابراین به شهرداری اعلام کردیم از کدام قسمت بودجه قرار است کم شود؟چندین جلسه برگزار و مقرر شد برای ۷ هزار میلیارد تومانی که در بخش حقوق و هزینه ها قرار است اضافه کنند تا آخر بهمن ردیف‌های کاهشی را اعلام کنند اما برای بخش تملک دارایی سرمایه ای و تملک مالی باید به سرعت ردیف‌های کاهشی اعلام شود. بر همین اساس، حدود ۷ روز زمان تعیین شد و فقط ۲ هزار میلیارد تومان را اعلام کردند که قرار است از کجا کم شود.
آخوندی افزود: اگر ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و بدون اینکه بدانیم از کجا قرار است کاهش یابد؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان هم در تبصره ۲۰ داریم و ۱۰ درصد هم جزو اختیارات شهردار تهران برای جابه جایی است؛ عملاً لایحه بودجه ۱۴۰۲ به یک جزوه تبدیل می‌شد که هیچ یک از بندهای آن رعایت نشده بنابراین برای صیانت از رأی اعضای شورا اصلاحیه بودجه را نپذیرفتند.
 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره لایحه متمم بودجه ۱۴۰۲، گفت: در تبصره ۲۰، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری اختیار دادیم که در ردیف های مشخصی اگر کمبود دارد؛ اعتبار لازم را داشته باشد. اما به دلیل کمبود اعتبار در برخی از ردیف‌ها، لایحه اصلاحیه ارسال شد که نپذیرفتیم اما حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق کمبود وجود داشت. درباره آتش نشانی، سازمان بازنشستگی و شرکت بهره برداری اعتبار کم بود. همچنین در برخی از موارد مثل آسفالت کمبود اعتبار دیده شد. بنابراین لایحه متمم بودجه برای تامین اعتبار در ردیف‌های مختلف ارائه شد.
وی بیان کرد: پیشنهاد شهرداری تهران در لایحه متمم رقم ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بود یعنی به نسبت رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی بودجه مصوب، ۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. در جلسات متعدد این لایحه بررسی شده تا ثابت شود آیا شهرداری به این عدد می رسد یا خیر.
آخوندی گفت: در لایحه متمم بودجه، ۳۴ درصد افزایش در بخش درآمدها، ۱۲۹ درصد در منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای و ۱۲ درصد در بخش دارایی مالی اختصاص یافته است. در مجموع عدد پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه پس از جمع بندی با کمیسیون‌های مختلف و رئیس شورا، عدد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: براساس آمار شهرداری تا پایان دی ماه حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان درامد کسب کرده و این به علاوه ۱۵ هزار تومان واگذاری املاک است که عدد را به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند. 
وی با اشاره به بخش درآمدها، تصریح کرد: شهرداری تهران در بخش مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان آذر ۱۴ هزار میلیارد تومان تحقق داشته و ۱۹ هزار میلیارد تومان مصوب شورا بود که براساس اعلام شهرداری این رقم درحال حاضر محقق شده است.
آخوندی با اشاره به بخش دوم درآمدها، بیان کرد: در بخش عوارض مربوط به شهرسازی است، ۳۷ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان تصویب کردیم که طی ۹ ماه، ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان محقق شده و تا پایان دی ماه ۳۹ هزار میلیارد تومان محقق شده که ۳۶ هزار میلیارد تومان نقد و ۳ هزار میلیارد تومان غیر نقد است و سال گذشته در این حوزه، شهرداری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درامد داشته است و پیشنهاد شهرداری در متمم ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده اما شورای شهر با  ۲۰ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال گذشته، عدد ۴۸ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده و به نظر ما، این ۸ هزار میلیارد تومان عدد قابل دسترس است.
آخوندی با اشاره ماده واحده لایحه متمم بودجه ۱۴۰۲، تصریح کرد: براساس ماده واحده متمم بودجه، بودجه عمومی ۱۴۰۲ با لحاظ متمم به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید که عدد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است که در بخش درآمدها ۸۲ هزار میلیارد تومان، دارایی سرمایه‌ای ۱۲ هزار میلیارد تومان، دارایی مالی ۶ هزار میلیارد تومان است و در بخش مصارف، بودجه هزینه‌ای ۴۱ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان، تملک دارایی سرمایه‌‌ای ۵۲ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان و تملک دارایی مالی ۶ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان است. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در تبصره ای اجازه به شهرداری تهران داده شده است که نسبت به پرداخت دیون اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند و عملکرد را به شورا اعلام کند. همچنین شهرداری در تبصره‌ای دیگر قصد داشت ردیف مربوط به کمک فنی اعتباری را تغییر نام دهند که با این بخش موافقت نکردیم و در ماه‌های پایان سال می تواند عملکرد داشته باشد اما تا ۱۰۰ میلیارد تومان اجازه به شهرداری دادیم تا موتورسیکلت‌های بخش‌های مختلف را برقی کند.
وی افزود: در رابطه با تبصره ۲۰، نکاتی که مصوب کرده بودیم همه را به داخل بودجه منتقل کردیم و ۱۰ هزار میلیارد تومان را کم کردیم، این رقم باقی ماند اگر شهرداری از عدد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رد شد نیاز به بودجه متمم بعدی نداشته باشد.
آخوندی خاطرنشان کرد: تبصره‌ای درباره اوراق مشارکت برای سال آینده بود شهرداری در نظر گرفته بود که حذف کردیم و تبصره‌ای هم درباره جابه جایی نیروی انسانی داشتند که از متمم بودجه خارج شد. همچنین چند تغییر عناوین داشتیم که یکی از آن عنوان طرح شهید همدانی است.
گفتنی است؛ در نهایت با توجه به پیشنهادات اعضای شورای شهر سقف متمم بودجه با رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و ۳ تبصره ذکر شده در لایحه متمم بودجه با حداکثر آرا مصوب شد.

گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/joo8p3

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: